Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2014

Βόμβα ΟΟΣΑ & ΕΕ: Η απελευθέρωση των ΜΥΣΥΦΑ δεν θα ωφελήσει τους Έλληνες.

Νέα δεδομένα στην φαρμακευτική αγορά και ειδικότερα στον κλάδο των Μη Υποχρεωτικώς Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων φέρνει μελέτη της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με την οποία, ανατρέπεται ό,τι γνωρίζαμε μέχρι σήμερα και ό,τι μας είχε συστήσει – αναφορικά με την απελευθέρωση του εν λόγω κλάδου- η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, με επικεφαλής τον τότε υπουργό κ. Κ. Χατζηδάκη.
Ειδικότερα, ο κ. Χατζηδάκης με αφορμή την ανάγκη να εναρμονιστούμε με την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ, όπως τόνιζε με στόμφο, είχε ξεκινήσει την απελευθέρωση του κλάδου των ΜΥΣΥΦΑ, με τεράστιες βέβαια ενστάσεις και αντιστάσεις από την πλευρά των φαρμακοποιών. Ταυτόχρονα, την περίοδο εκείνη, τόσο ο ΟΟΣΑ όσο και μελέτη της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ (18 Μαρτίου 2014) διέψευδαν όλα τα επιχειρήματα περί δήθεν ωφέλειας της απελευθέρωσης του κλάδου, καταρρίπτοντας ουσιαστικά, την επιχειρηματολογία του υπουργείου Ανάπτυξης.
Να σημειώσουμε ότι ήδη αυτή την στιγμή αμερικανικός οίκος από τις 10 Ιουνίου, έχει ξεκινήσει την αξιολόγηση των ΜΥΣΥΦΑ – με στόχο να διαπιστωθεί κατά πόσο λειτουργεί ο ανταγωνισμός, δηλαδή οι τιμές προς το κάτω- μία διαδικασία η οποία θα διαρκέσει μέχρι τέλος του χρόνου. Η κυβέρνηση δε, έχει δηλώσει ξεκάθαρα, ότι σε περίπτωση που λειτουργήσει τελικά ο ανταγωνισμός, τότε είναι σφόδρα πιθανό, στα εν λόγω σκευάσματα να μην ξεκινήσει η διάθεσή τους από τα Σούπερ Μάρκετ και να δίδονται μόνο από τα φαρμακεία.
Να θυμίσουμε, ότι πριν λίγους μήνες η τότε ηγεσία του Υπ. Ανάπτυξης είχε επιδοθεί σε επικοινωνιακό πόλεμο εναντίον των ρυθμίσεων στη χορήγηση των φαρμάκων που δίδονται και χωρίς ιατρική συνταγή (ΜΥΣΥΦΑ) με σκοπό να πείσει την κοινή γνώμη ότι η απορρύθμιση ("απελευθέρωση") της χορήγησής τους και της τιμής τους θα ωφελούσε τους πολίτες και τη χώρα.
Ο κλάδος των φαρμακοποιών, όπως σημειώνει ο Αντιπρόεδρος του Πανελληνίου Φαρμακευτικού Συλλόγου και του Συλλόγου Αττικής κ. Γιάννης Δαγρές, είχε αμφισβητήσει έντονα τους ισχυρισμούς του Υπ. Ανάπτυξης, δημοσιοποιώντας στοιχεία και αποδείξεις που διέψευδαν εκ βάθρων τα λεγόμενά τους.
Τελικά το Υπουργείο, επικαλούμενο ένα κείμενο που ισχυριζόταν ότι ήταν κάποια Έκθεση του ΟΟΣΑ την οποία και είχε βαφτίσει "εργαλειοθήκη" ή toolkit, προχώρησε νομοθετικά σε μερική απορρύθμιση της τιμής των φαρμάκων αυτών τον περασμένο Απρίλιο.
Παρόλ΄ αυτά την ίδια εποχή, και χωρίς να το γνωρίζει κανείς στην Ελλάδα εκτός ίσως από την Κυβέρνηση, η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. και ο ΟΟΣΑ (επισήμως ο ίδιος ο Οργανισμός και όχι κατ΄ ισχυρισμούς τρίτου όπως στην περίπτωση της "εργαλειοθήκης" του για την Ελλάδα)
δημοσιοποίησαν Επίσημη Έκθεση η οποία διέψευδε όλα τα επιχειρήματα περί δήθεν ωφελημάτων από την απορρύθμιση ("απελευθέρωση") της τιμής ή της διάθεσης των ΜΥΣΥΦΑ, καταρρίπτοντας έτσι όλη την επιχειρηματολογία που είχε σχεδιάσει το Υπ. Ανάπτυξης στο θέμα!
Η εξέλιξη αυτή, όπως τονίζει ο κ. Δαγρές, «είναι ιδιαιτέρως σοβαρή δεδομένου ότι αν αυτή η Επίσημη Έκθεση δεν είχε υποπέσει στην αντίληψη της Κυβέρνησης, κάτι που θεωρείται όμως μάλλον απίθανο, αλλάζει τελείως την κατεύθυνση του τι πρέπει ή δεν πρέπει να γίνει με τα εν λόγω φάρμακα ως μεταρρύθμιση,
αν όμως ήταν υπ' όψη της Κυβέρνησης τότε μιλάμε για σοβαρό σκάνδαλο απόπειρας εξαπάτησης της κοινής γνώμης με ψεύδη και αποσιώπηση στοιχείων προς αποδοχή θέσεων επιβλαβών και ζημιογόνων για το Δημόσιο Συμφέρον, κάτι που είναι ηθικώς και νομικώς πολύ σοβαρότερο και χειρότερο από την πρώτη εκδοχή».
Ο αντιπρόεδρος του ΠΦΣ και του ΦΣΑ, αναφέρει στο on Med, ότι η πρώην ηγεσία του υπουργείου Υγείας, οφείλει να δώσει εξηγήσεις στην ελληνική κοινή γνώμη γιατί αποσιωπήθηκε το σοβαρό αυτό ζήτημα, το οποίο εγείρει πολλά ερωτηματικά.
Πέραν όμως από το θέμα των ΜΥΣΥΦΑ, η ίδια Έκθεση παραθέτει στοιχεία που αποκαλύπτουν ότι η άρση των ρυθμίσεων και των περιορισμών (προστασία) στην άσκηση του επαγγέλματος του φαρμακοποιού με Φαρμακείο και στη λειτουργία των Φαρμακείων μπορεί να φέρει ακριβώς τις αντίθετες συνέπειες από εκείνες που ισχυρίζονται όσοι τις υποστηρίζουν, δηλαδή να προκαλέσουν ζημιές και υποβάθμιση στην υγεία του πληθυσμού και στην προσβασιμότητα στο απαραίτητο φάρμακο.
Μεταξύ των σημείων που περιλαμβάνονται στην ίδια έκθεση είναι ακόμη:
- Ο αυξημένος ανταγωνισμός που προκαλείται λόγω της αύξησης του αριθμού των φαρμακείων, μπορεί τελικά να οδηγήσει στο κλείσιμο φαρμακείων όπως συνέβη στην Ισπανική αυτόνομη επαρχία Ναβάρα που απελευθερώθηκε η ίδρυση.
- Μια πολιτική αποφυγής του ρίσκου κλεισίματος φαρμακειών σε περιοχές μειωμένου ενδιαφέροντος (σ.μ. εννοεί και πληθυσμιακά και εμπορικά) και στήριξης των φαρμακείων αγροτικών περιοχών είναι η παροχή οικονομικών κινήτρων: Στην Αγγλία τα αγροτικά φαρμακεία επιδοτήθηκαν από το πρόγραμμα Essential Small Pharmacy Local Pharmaceutical Services και στη Δανία εφαρμόζεται πρόγραμμα φοροελάφρυνσης για να υποστηρίξει τα φαρμακεία με χαμηλό τζίρο. Στη Νορβηγία για αρκετά χρόνια υπήρξε συμφωνία ανάμεσα στο κράτος και τις αλυσίδες φαρμακείων για κάθε φαρμακείο που έκλεινε σε αγροτική περιοχή η αλυσίδα ήταν υποχρεωμένη να το εξαγοράσει ή να δημιουργήσει νέο. Το αποτέλεσμα ήταν ότι αν και η πρόσβαση σε απομακρυσμένες περιοχές δεν αυξήθηκε, κανένα αγροτικό φαρμακείο δεν έκλεισε στη Νορβηγία.
- Η προσβασιμότητα στο φάρμακο παρατηρήθηκε να αυξάνεται στις χώρες των οποίων ο φαρμακευτικός τομέας απελευθερώθηκε, επειδή δημιουργήθηκαν πολλά νέα φαρμακεία και άλλα κανάλια διανομής, συνήθως λιανοπωλητές ΜΥΣυΦα, παράγοντες που συνέτειναν να καθοριστεί και πιο εκτεταμένο ωράριο λειτουργίας των φαρμακείων.
- Ανεξάρτητα από το βαθμό της ρύθμισης στο κοινοτικό φαρμακείο (σ.μ. όπως είναι τώρα δομημένο το ελληνικό φαρμακείο έτσι αποκαλείται στο εξωτερικό), οι φορείς χάραξης πολιτικής (σ.μ. δεν εννοεί μόνο την Πολιτεία αλλά σε μια κανονική χώρα όλους τους φορείς που εμπλέκονται, όπως είναι και το σωστό), συνιστάται να παρακολουθούν και να αξιολογούν τον αντίκτυπο των μέτρων πολιτικής και, όπου απαιτείται, να λαμβάνουν δράση προκειμένου να διασφαλίσουν την ισότιμη πρόσβαση στο φάρμακο, την ενίσχυση του βιώσιμου ανταγωνισμού και να αποφευχθούν οι αρνητικές επιπτώσεις εις βάρος των ασθενών, ιδιαίτερα των ευάλωτων ομάδων.
Η τελευταία αυτή παράγραφος, είναι ιδιαίτερα σημαντική με τα εκατομμύρια των ανασφάλιστων που έχουν δημιουργήσει τα Μνημόνια στην Ελλάδα και το τι έχουν τραβήξει οι πολίτες και κυρίως οι χρονίως πάσχοντες στην χώρα μας και θα πρέπει αναμφισβήτητα να ληφθεί πολύ σοβαρά υπόψιν από τα μέλη της κυβέρνησης.
Πηγή: http://www.onmed.gr/farmako

Δεν υπάρχουν σχόλια: